Tittel: nyutdannet musiker

Om å ikke lenger være musikkstudent.

I tre, fire eller fem år jobber musikkstudenten mot det store klimaks; H O V E D I N S T R U M E N T E K S A M E N. Minuttene der årene med åttetimersdager sju dager i uken på øvingsrommet skal oppsummeres, og du står frem med hva det er du har blitt. Kicket er stort. Du er superstjerne. Drar inn applaus og hurrarop. Får blomster og klemmer. Og plutselig er det over. Og du innser at det faktisk er en tid etter eksamen også.

Ifølge NIFU-undersøkelsen fra 2014; «Spill på flere strenger», ender omkring en tredjedel opp i det underfundige yrket «frilanser» etter at eksamen i utøvende musikk er bestått. Dette er en høy andel sammenlignet med hva som er vanlig i arbeidsmarkedet generelt og for nyutdannede spesielt. Den store ironien er at musikkstudenter lærer MINIMALT om entreprenørskap gjennom de utøvende studiene. De har ingen grunnlag for å vite hvordan de skal kunne tjene til livets opphold som frilanser - på det de har brukt timesvis på å lære. I undersøkelsen svarer 64 prosent at musikkutdanningen i liten eller ingen grad er et godt utgangspunkt når det gjelder å utvikle entreprenøregenskaper og gründerkompetanse. Hva sender musikkinstitusjonene studentene sine ut i?

Det satt ingen headhuntere i salen under min hovedinstrumenteksamen. Og i lengden hjalp det lite at mamma ble stolt. At jeg måtte komme meg videre fra vakuumet etter å ha gjennomført det jeg viet mitt fulle og hele fokus på HELE studietiden var et smertefullt faktum. Jeg var ferdig. Ferdig med eksamen. Ingen himmeldør åpnet seg. Ingen jobb ventet. Ingen som kunne fortelle meg hva jeg skulle gjøre. Jeg stod på egne ben, og skulle gå dit du ville. Jeg stelte meg på et sentralt sted i sentrum og ropte så høyt jeg kunne uten å få svar.

- HVEM TRENGER EN FIOLINIST?

Tekst/bilde: Johanne Aurora Løvli Hidle

Bryllup? Jubileum? Konsert på arbeidsplassen eller i privat selskap? Brillante har profesjonelle musikere til enhver anledning!