Månedens Brillante - Februar

Månedens Brillante for februar er ingen ringere enn en operaforestilling! Operahistorien på 60 minutter spilles av operasangerne Hanne, Sara, Knut Kristian og Dagfinn. Alle har studert på Operahøgskolen på KHIO, og på Norges musikkhøgskole. Les intervjuet vi gjorde med denne kreative gjengen!

Hei folkens! Vi er inne i februar og nettopp passert valentinsdagen. Er dette en dato som har noen signifikans til dere?

Valentines er ikke veldig relevant for forestillingen nei, selv om det i og for seg finnes masse operalitteratur som omhandler kjærlighet, da ;)

Hvor har dere tatt deres musikkutdanning?

Vi gikk alle på Operahøgskolen på KHIO (Kunsthøgskolen i Oslo) sammen. KK året over Hanne, Dagfinn og Sara. Før det har vel alle vært innom Norges musikkhøgskole i kortere eller lengre strekk men Hanne har også studert i Kristiansund og Sara har studert i Polen.

Hva er historien bak "Operahistorien på 60 minutter"?

Forestillingen ble til våren 2015 under et entrepenørskapsfag vi hadde på Operahøgskolen. Vi fikk en pott med penger, som vi kunne skape noe med. Vi ville lage noe som kunne være relevant for et bredt publikum og som vi kunne leve litt av etter endte studier. Vi plukket ut et repertoarutvalg, skrev et utkast på manus, og engasjerte regissør Bjørn Sæter. Vi hadde premiere i juni 2015, og vi er veldig glade for at vi fortsatt holder på med forestillingen.

Hvordan lar det seg egentlig gjøre å oppsummere operahistorien på 60 minutter?

Tja, det lar seg egentlig ikke gjøre, vil noen kanskje si. Vi har måttet kutte med hard hånd. Men de store linjene har vi forsøkt å bevare, så godt det lar seg gjøre når man skviser inn 400 år musikkhistorie på 60 minutter, da selvsagt.

Til hvilket publikum er denne forestillingen egnet?

Forestillingen er for både voksne og barn, men den utgaven vi kjører nå egner seg best for ungdomsskole og oppover.

Hvordan har responsen fra publikum vært?

Responsen har vært utelukkende positiv uansett om vi har spilt i Oslo eller Kristiansund, på store scener eller på pub.

Hvordan er opreamiljøet i Norge? Er det bare divaer?

Vi er bare en stor gjeng med Divaer med oversize skjerf og blåserør i flaske!

Neida :) De fleste operasangere er faktisk veldig jordnære. Det er vanskelig å opprettholde en party-livsstil uten å risikere dårlig immunforsvar og sykdom. Å synge når man er syk eller dødssliten er rett og slett ikke noe man har veldig lyst til å gjøre for ofte.

Til slutt, hva inspirer dere?

Hm... Andre flinke utøvere, egen fremgang, nivået til de beste i verden, fornøyd publikum, damer, penger, raske biler, gode kolleger, kreativt samarbeid og entusiasme generelt (både fra publikum og kolleger/venner), for å nevne noe.

10 kjappe

Operahus eller kulturhus?

Operahus

Pavarotti eller Björling?

Pavarotti

Konkurrere i opera eller ikke?

Ja hvorfor ikke?

Wagner eller Grieg?

Flertall for Wagner

Noter eller impro?

Noter

Sissel Kyrkjebø eller Jan Werner?

Sissel Kyrkjebø

Opera i hovedstaden eller i distriktene?

Enstemmig «Ja takk begge deler!»

Vår eller vinter?

Generell uenighet i gruppa, flest for vår kanskje? Hvorfor ikke sommer?

Synge alene eller synge i kor?

Både og, men alle er enige i at å synge alene med kor i ryggen er best, ja.

Opp klokken 02 om natten for å se på OL eller sove lenge for passe på stemmen?

Sove lenge!!

Bryllup? Jubileum? Konsert på arbeidsplassen eller i privat selskap? Brillante har profesjonelle musikere til enhver anledning!