Månedens Brillante - April

Kristina Vårlid er en virtuos og dekorert klassisk gitarist fra Stavanger. Hun deler sine erfaringer med instrumentet, det norske gitar-miljøet og om sin spennende utdannelse i inn- og utland!

Hei Kristina! Har du hatt en fin påske?

Ja! Det har jeg! Jeg var i Stavanger med familien, det var veldig koselig. Jeg måtte øve litt da, siden jeg rett etterpå spilte på De Unges Konsert med Bergen Filharmoniske Orkester som var utrolig gøy!

Gitar er et instrument mange plukker opp, men ikke alle velger retningen du har gjort. Hvordan kom det seg til at du ble en klassisk gitarist?

Det er en ren tilfeldighet faktisk! Meningen var egentlig at jeg også skulle bare plukke opp gitaren og lære litt akkorder, men læreren jeg fikk da jeg var åtte år gammel var en klassisk gitarlærer, så derfor lærte jeg bare klassisk gitar som jeg syntes var veldig spennende. Jeg fikk en akkordbok samtidig av min mor, men jeg syntes ikke det var like spennende som en masse noter. Etter det fortsatte jeg med klassisk gitar til den dag i dag. Føltes som den naturlige veien å gå egentlig. Jeg tenkte på andre alternativer også, men det virket ikke like spennende som gitar.

Hvordan er det norske miljøet for klassisk gitar?

Det norske miljøet for klassisk gitar er ikke så stort, men det gjør også at vi blir som en liten familie som kjenner alle. Det er veldig koselig. Jeg tror miljøet er i vekst nå, så det blir veldig spennende å se utviklingen til det klassiske gitarmiljøet i Norge!

Kan du fortelle oss litt om utdanningen din?

Rett etter jeg gikk på musikklinjen i Stavanger dro jeg til Glasgow for å studere på Royal Conservatoire of Scotland. Etter første året møtte jeg en fantastisk lærer som underviste i Nederland. Jeg flyttet og begynte andre året på Prins Claus Conservatorium i Groningen. Jeg bodde der i tre år og fullførte min bachelor i juni 2017. I høst flyttet jeg til Oslo og begynte på Diplomstudiet i utøving ved Norges Musikkhøgskole.

Du har tatt din utdanning både i utlandet og i Norge. Hva vil du si er den største forskjellen og vil du anbefale andre å ta en musikkutdanning i utlandet?

Jeg vil absolutt anbefale å studere i utlandet! Man lærer utrolig mye om alt, ikke bare musikk. Man lærer språk, om kultur, steder og man møter så mange forskjellige mennesker. Jeg vokste utrolig mye som både person og musiker i løpet av de fire årene jeg bodde i utlandet.

Hva vil du si er din største opplevelse som musiker?

Vanskelig å velge bare en! Jeg tror det var å spille solokonsert i Kleine Zaal i Concertgebouw i Amsterdam. Det var en helt magisk atmosfære og publikum der! Jeg har aldri følt en slik nærhet og kommunikasjon til publikummet før. Helt fantastisk opplevelse!

Hva er din største opplevelse som publikummer?

Første gang jeg hørte min lærer i Nederland (Sabrina Vlaskalic) på konsert. Hun gjorde flere ting jeg da ikke visste om en gang, det var en ny verden som åpnet seg for meg!

Hvem/hva inspirerer deg?

Kazuhito Yamashita er en stor inspirasjonskilde for meg! Og andre instrumenter og spesielt stemmen, kroppens instrument. Alt og alle er egentlig inspirerende på hver sin måte!

10 kjappe

Påskeferie på fjellet eller i byen?

På fjellet!

Solo eller band?

Solo

Nylon eller stålstrenger?

Nylon

Østlandet eller Vestlandet?

Vestlandet

Noter eller impro?

Noter

John Williams eller Steve Vai?

John Williams

Stå opp tidlig eller legge seg sent?

Legge seg sent!

Glasgow eller Groningen?

Groningen

Deep fried mars bars eller stroopwafel?

Aldri smakt deep fried mars ( det skal jeg gjøre snart!), så det får bli stroopwafel

Øve alene eller øve med venner?

Øve med kammermusikkgrupper er kanskje litt gøyere ja.

Bryllup? Jubileum? Konsert på arbeidsplassen eller i privat selskap? Brillante har profesjonelle musikere til enhver anledning!